همشهری آنلاین: پژوهشگر حوزه محیط زیست از دانشگاه هاروارد مهم‌ترین تهدید محیط زیست در دهه کنونی در جهان را تغییرات آب و هوایی ذکر کرد.

پرفسور ریچارد لازاروس

به گزارش ايرنا، پرفسور ریچارد لازاروس روز دوشنبه در مورد مهم‌ترین تهدید محیط زیست در دهه کنونی و راهکارهای پیشنهادی گفت: با توجه به افزایش آلودگی‌های زیست محیطی و پیشرفت‌های فناوری‌های صنعتی شاهد افزایش گازهای گلخانه‌ای هستیم، همه ملت‌ها و دولت‌ها تلاش دارند تا تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، این اقدام مقدمه‌ای برای کاهش سایر تهدیدهای محیط زیست خواهد بود.

وی گرم شدن زمین را یک تهدید جدی برای محیط زیست دانست و گفت: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هر 2 روی یک سکه هستند وقتی زمین گرم می‌شود شاهد افزایش دمای آب و هوا به عنوان یک تهدید خواهیم بود.

این پژوهشگر حوزه محیط زیست در پاسخ به این سئوال که تصمیم و نظر دولتمردان در حل مشکلات محیط زیستی چه میزان تاثیرگذار است، اظهار کرد: راه‌حل‌های محیط زیستی چیزی فراتر از صحبت کردن صرف و نیازمند یکسری اقدام‌های عملیاتی موثر و قوانین مشخص است، تصمیم‌گیرندگان و دولتمردان باید به دنبال اقدام‌های عملی موثر باشند.

وی در مورد جلوگیری از آلودگی احتمالی آب‌های جزایری همچون کیش که کاملا در آب محاصره شده‌اند، گفت: ابتدا باید منشا آلودگی را دانست، اگر فرض بر آلودگی با منشا صنعتی باشد بهترین راه‌حل کنترل تجهیزات صنعتی از محل کار است ضمن این که نظارت بر فعالیت‌ها باید به صورت مستمر و مداوم باشد، استفاده از تکنولوژی‌هایی که دارای حداقل آلودگی هستند باید به عنوان یک مورد مهم مورد توجه قرار گیرد.

پرفسور لازاروس کسب مجوز از محیط زیست و دولت را یکی از نکات مهم برای فعالیت‌های صنعتی در هر منطقه عنوان کرد و گفت: اگر فرض کنیم آمریکا یکی از کشورهای موفق در مهار کردن آلودگی صنعتی محیط زیست است آنچه که سبب باعث جلوگیری از آن شده نظارت دقیق و سختگیرانه است.

وی آلودگی در آب را بسیار مهم و پیچیده دانست و گفت: وضعیت جزیره کیش خاص و پیچیده است چرا که کشورهای مختلفی از اطراف آن را احاطه کرده‌اند، این که تنها از داخل و با قوانین داخلی بتوان از آلودگی‌های احتمالی جلوگیری کرد کافی نیست، ممکن است آلودگی در داخل نباشد و کشورهای حوزه خلیج فارس آلودگی‌های منطقه‌ای خود را به این سمت هدایت کنند بنابر این نیازمند تدوین و تنظیم قانون مناسبی برای تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

پرفسور لازاروس به منظور برگزاری یک کارگاه آموزشی سه روز در زمینه حقوق محیط زیست و به دعوت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به ایران سفر کرده است.

معاونت بین‌الملل پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه تهران نیز در راستای فعالیت‌های بین‌المللی خود و ارتقای سطح علمی دانشجویان و کارشناسان روز جمعه برای سخنرانی از وی در این دانشگاه دعوت کرده بود.

مراسم سخنرانی پرفسور لازاروس عصر جمعه با حضور خلیلی عراقی رئیس دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان در سالن اجتماعات پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران برگزار شد. 

کد خبر 327468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha